جناب آقای دکترسیدرضا فاطمی امین
وزیرمحترم وزارت صنعت،معدن وتجارت
با سلام و احترام
همانطور که مستحضر هستید ، صنعت ماشین سازی درکشور پیشران توسعه صنعتی کشور میباشد و ارتقاء این صنعت در تمام دنیا ، به منزله ارتقاء کل صنعت است و شاخصی جهت اندازه گیری سطح فناوری در هر کشوی می باشد .
صنایع راهبردی و مادر من جمله صنعت ماشین سازی ، نقش بسزایی در توسعه کشور های صنعتی دارد ، امروزه ثابت شده است ، توسعه صنعتی بدون توسعه صنعت ماشین سازی ، امکان پذیر نیست ، ولی متأسفانه در کشور ما سالها با بهانه حمایت از تولید ، بازار کشور در اختیار ماشین آلات خارجی قرار گرفته است و با دادن معافیت های مختلف و تعیین حداقل تعرفه و عوارض گمرکی به ماشین آلات نه تنها حمایت و تشویقی صورت نگرفته، بلکه موجبات اضمحلال این صنعت با سابقه درکشور فراهم شده است ،لازم به ذکر است بخاطر اینکه ماشین آلات یک کالای سرمایه ای است ، عملاً سالیانه تقریباً حدوداً ۵ میلیارد دلار ، ارز بابت واردات ماشین آلات صنعتی از کشور خارج میشود ، همچنین میزان واردات تقریباً ۴۰برابر صادرات آن میباشد ، این در صورتی است که بسیاری ازاین ماشین آلات ، با کیفیت قابل قبول و قابل رقابت در ایران ساخته میشود، حداقل درمورد ماشین آلات پلیمری ، به جرات میتوان گفت که در دهه ۷۰ تقریباً ۹۰% بازار ایران دراین حوزه ، در دست ماشین سازان داخلی بود ، ولی به دلیل سیاست گذاری های غلط ، این صنعت روبه نابودی رفت و اکثر ماشین سازان تبدیل به واردکننده ماشین آلات و نماینده شرکتهای خارجی(خصوصاٌ چینی) شدند.
حال با توجه به مطالب فوق و اهمیت راهبردی وحساسیت این موضوع، باید به ایجاد سیاست های تشویقی اهتمام ورزید بنابراین انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولید کنندگان تجهیزات پلیمری موارد ذیل را به عنوان پیشنهاد مطرح می نماید.
۱-پیشنهاد میگردد که واحد های تولیدی در حال تاسیس یا در حال توسعه ، که زمین توسط شهرک های صنعتی به آنها داده شده و به صورت اقساطی پول زمین را به شرکت شهرک های صنعتی می پردازند ، به نسبت درصد استفاده از ماشین آلات ساخت داخل ، در خط تولید خود ، تا سقف درصدی که مقدور باشدفرضاً ۵۰% از هزینه های پرداختی آن را درقالب هبه از دولت دریافت کنند ، تا حمایت وتشویقی بابت خرید ماشین آلات داخل باشد .
۲- پیشنهاد میگردد که کلیه واحد های تولیدی که ماشین آلات ساخت داخل خریداری می نمایند ، هزینه استهلاک ماشین آلات ، در دفاتر مالیاتی آنان ، پنج ساله محاسبه گردد ( این طرح قبلا نیز توسط گروه افکام معاونت علمی در حال پیگیری بود ) .
۳- پیشنهاد میگردد کلیه واحد های تولیدی که از سهمیه مواد دولتی یا بورسی ، بابت خطوط تولید خود استفاده می نمایند ( همانند مواد پتروشیمی _ ورق های فولادی و غیره ) اگر از ماشین آلات ساخت داخل در خطوط تولید خود استفاده کنند ، میزان تخصیص سهمیه مواد آنها در سیستم بهین یاب حداقل ۲۰درصد ، بالاتر از میزان مواد تخصیص یافته نسبت به ماشین آلات خارجی باشد .
۴- پیشنهاد میگردد با هماهنگی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری ، جناب آقای دکتر ستاری ، تمام مشتریان واحدهای ماشین سازی ، باتأیید مدیریت محترم دفتر ماشین آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت بتوانند ، از تسهیلات صندوق نوآوری و پژوهش بابت خرید ماشین آلات داخلی ، به صورت اقساط ۳۶ماهه با سود حداکثر ۱۰درصد استفاده نمایند ( البته این طرح در مورد واحد های دانش بنیان امروزه توسط صندوق اجرا میشود ) پیشنهاد ما این است که این موضوع به تمام ماشین سازان تسری داده شود و در عین حال مسیر ارائه این تسهیلات ساده گردد.
۵- پیشنهاد میگردد با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی ، ضریب صنعت ماشین سازی در محاسبه عملکرد سالیانه از مقدار ۱۲ درصد به ۶ درصد کاهش پیداکند ( این تصمیم احتیاج به قانون ندارد و خود وزارت اقتصاد تصمیم گیرنده است )
۶- پیشنهاد میگردد سهم بیمه تامین اجتماعی در صنعت ماشین سازی ، از ۳۰% به ۱۰% کاهش پیداکند ( در قانون تامین اجتماعی ، صنف تراشکاری۱۰% پرداخت مینماید – صنعت ماشین سازی درحقیقت یک تراشکاری بزرگ میباشد).
۷- پیشنهاد میگردد سازمان توسعه و تجارت ، به ازای صادرات هر ماشین ساخت داخل ، حداقل به مقدار ۱۵ الی ۲۰ درصد از قیمت صادراتی ماشین ، بعنوان پاداش صادراتی به سازندگان داخل مشوق بدهد ، تا راه صادرات ماشین آلات داخلی ارزانتر شود.
۸- پیشنهاد میگردد سازمان توسعه و تجارت ، در راستای جهانی سازی صنعت ماشین سازی کشور ، به صورت پلکانی از شرکت های ماشین سازی داخلی جهت شرکت در نمایشگاه های خارجی حمایت نماید . نسبت مشارکت ۳۰% ( سهم ماشین سازی به ۷۰% سهم توسعه و تجارت ) که این اقدام در کشور ترکیه و هند و پاکستان کاملاً مرسوم می باشد .
جناب آقای وزیر تمام پیشنهادات فوق با هماهنگی و تفاهم بین چند وزارتخانه قابلیت اجراء پیدا میکند ، البته این به شرطی است که وزارت صمت ، دغدغه صنعت ماشین سازی را داشته باشد ، این روندها در تمام صنایع کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در حال اجرا میباشد.
لطفاً موارد فوق را بررسی نمایید و در صورت نیاز به راهکارهای اجرایی ، این انجمن آماده ارائه همکاری میباشد. خواهشمند است در صورت اجرا یا عدم اجرا موضوعات فوق ادله مربوط را برای این انجمن اعلام فرمایند.
قبلاً از بذل توجهات حضرتعالی سپاسگذاریم
ارسال دیدگاه