نامه به آقای فاطمی امین وزیرصمت

جناب آقای دکترسیدرضا فاطمی امین
وزیرمحترم وزارت صنعت،معدن وتجارت
با سلام و احترام
همانطور که مستحضر هستید ، صنعت ماشین سازی درکشور پیشران توسعه صنعتی کشور میباشد و ارتقاء این صنعت در تمام دنیا ، به منزله ارتقاء کل صنعت است و شاخصی جهت اندازه گیری سطح فناوری در هر کشوی می باشد .
صنایع راهبردی و مادر من جمله صنعت ماشین سازی ، نقش بسزایی در توسعه کشور های صنعتی دارد ، امروزه ثابت شده است ، توسعه صنعتی بدون توسعه صنعت ماشین سازی ، امکان پذیر نیست ، ولی متأسفانه در کشور ما سالها با بهانه حمایت از تولید ، بازار کشور در اختیار ماشین آلات خارجی قرار گرفته است و با دادن معافیت های مختلف و تعیین حداقل تعرفه و عوارض گمرکی به ماشین آلات نه تنها حمایت و تشویقی صورت نگرفته، بلکه موجبات اضمحلال این صنعت با سابقه درکشور فراهم شده است ،لازم به ذکر است بخاطر اینکه ماشین آلات یک کالای سرمایه ای است ، عملاً سالیانه تقریباً حدوداً ۵ میلیارد دلار ، ارز بابت واردات ماشین آلات صنعتی از کشور خارج میشود ، همچنین میزان واردات تقریباً ۴۰برابر صادرات آن میباشد ، این در صورتی است که بسیاری ازاین ماشین آلات ، با کیفیت قابل قبول و قابل رقابت در ایران ساخته میشود، حداقل درمورد ماشین آلات پلیمری ، به جرات میتوان گفت که در دهه ۷۰ تقریباً ۹۰% بازار ایران دراین حوزه ، در دست ماشین سازان داخلی بود ، ولی به دلیل سیاست گذاری های غلط ، این صنعت روبه نابودی رفت و اکثر ماشین سازان تبدیل به واردکننده ماشین آلات و نماینده شرکتهای خارجی(خصوصاٌ چینی) شدند.
حال با توجه به مطالب فوق و اهمیت راهبردی وحساسیت این موضوع، باید به ایجاد سیاست های تشویقی اهتمام ورزید بنابراین انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولید کنندگان تجهیزات پلیمری موارد ذیل را به عنوان پیشنهاد مطرح می نماید.
۱-پیشنهاد میگردد که واحد های تولیدی در حال تاسیس یا در حال توسعه ، که زمین توسط شهرک های صنعتی به آنها داده شده و به صورت اقساطی پول زمین را به شرکت شهرک های صنعتی می پردازند ، به نسبت درصد استفاده از ماشین آلات ساخت داخل ، در خط تولید خود ، تا سقف درصدی که مقدور باشدفرضاً ۵۰% از هزینه های پرداختی آن را درقالب هبه از دولت دریافت کنند ، تا حمایت وتشویقی بابت خرید ماشین آلات داخل باشد .
۲- پیشنهاد میگردد که کلیه واحد های تولیدی که ماشین آلات ساخت داخل خریداری می نمایند ، هزینه استهلاک ماشین آلات ، در دفاتر مالیاتی آنان ، پنج ساله محاسبه گردد ( این طرح قبلا نیز توسط گروه افکام معاونت علمی در حال پیگیری بود ) .
۳- پیشنهاد میگردد کلیه واحد های تولیدی که از سهمیه مواد دولتی یا بورسی ، بابت خطوط تولید خود استفاده می نمایند ( همانند مواد پتروشیمی _ ورق های فولادی و غیره ) اگر از ماشین آلات ساخت داخل در خطوط تولید خود استفاده کنند ، میزان تخصیص سهمیه مواد آنها در سیستم بهین یاب حداقل ۲۰درصد ، بالاتر از میزان مواد تخصیص یافته نسبت به ماشین آلات خارجی باشد .

۴- پیشنهاد میگردد با هماهنگی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری ، جناب آقای دکتر ستاری ، تمام مشتریان واحدهای ماشین سازی ، باتأیید مدیریت محترم دفتر ماشین آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت بتوانند ، از تسهیلات صندوق نوآوری و پژوهش بابت خرید ماشین آلات داخلی ، به صورت اقساط ۳۶ماهه با سود حداکثر ۱۰درصد استفاده نمایند ( البته این طرح در مورد واحد های دانش بنیان امروزه توسط صندوق اجرا میشود ) پیشنهاد ما این است که این موضوع به تمام ماشین سازان تسری داده شود و در عین حال مسیر ارائه این تسهیلات ساده گردد.
۵- پیشنهاد میگردد با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی ، ضریب صنعت ماشین سازی در محاسبه عملکرد سالیانه از مقدار ۱۲ درصد به ۶ درصد کاهش پیداکند ( این تصمیم احتیاج به قانون ندارد و خود وزارت اقتصاد تصمیم گیرنده است )
۶- پیشنهاد میگردد سهم بیمه تامین اجتماعی در صنعت ماشین سازی ، از ۳۰% به ۱۰% کاهش پیداکند ( در قانون تامین اجتماعی ، صنف تراشکاری۱۰% پرداخت مینماید – صنعت ماشین سازی درحقیقت یک تراشکاری بزرگ میباشد).
۷- پیشنهاد میگردد سازمان توسعه و تجارت ، به ازای صادرات هر ماشین ساخت داخل ، حداقل به مقدار ۱۵ الی ۲۰ درصد از قیمت صادراتی ماشین ، بعنوان پاداش صادراتی به سازندگان داخل مشوق بدهد ، تا راه صادرات ماشین آلات داخلی ارزانتر شود.
۸- پیشنهاد میگردد سازمان توسعه و تجارت ، در راستای جهانی سازی صنعت ماشین سازی کشور ، به صورت پلکانی از شرکت های ماشین سازی داخلی جهت شرکت در نمایشگاه های خارجی حمایت نماید . نسبت مشارکت ۳۰% ( سهم ماشین سازی به ۷۰% سهم توسعه و تجارت ) که این اقدام در کشور ترکیه و هند و پاکستان کاملاً مرسوم می باشد .
جناب آقای وزیر تمام پیشنهادات فوق با هماهنگی و تفاهم بین چند وزارتخانه قابلیت اجراء پیدا میکند ، البته این به شرطی است که وزارت صمت ، دغدغه صنعت ماشین سازی را داشته باشد ، این روندها در تمام صنایع کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در حال اجرا میباشد.
لطفاً موارد فوق را بررسی نمایید و در صورت نیاز به راهکارهای اجرایی ، این انجمن آماده ارائه همکاری میباشد. خواهشمند است در صورت اجرا یا عدم اجرا موضوعات فوق ادله مربوط را برای این انجمن اعلام فرمایند.
قبلاً از بذل توجهات حضرتعالی سپاسگذاریم