نامه به ریاست جمهور

جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
حضرتعالی به عنوان مجری قانون اساسی و دومین مقام رسمی کشور ، مرجع حمایت از آحاد مردم می باشید ، با این تفکر موضوعات ذیل را بابت صنعت ماشین سازی کشور خدمتتان عرض مینماییم .
در اغلب کشور های جهان صنعت ماشین سازی جزء صنایع پیشران و مادر محسوب میشود و ارتقاء صنعت ماشین سازی در هر کشور به منزله ارتقاء کل صنعت آن کشور است. اصولاً توسعه صنعتی در هیچ کشوری بدون توسعه صنعت ماشین سازی امکان پذیر نیست ، به همین دلیل تمام کشورهای پیشرفته دنیا دارای مقام بالایی در این صنعت می باشند ( کشورهای G7 و برخی کشورهای G20 ) نمونه های بارز این حقیقت هستند، شروع فرآیند صنعتی شدن یک کشور حداقل یک فرآیند ۱۰ساله است . یکی از موضوعات حساس و مستتر در روابط بین الملل ، حوزه ماشین آلات تولید و تکنولوژی های برتر نهفته در آن است ، که باعث شده زمینه بسیار موثری برای تحریم و فشار برکشور باشد ، به همین خاطر تمام قدرت های بزرگ جهان چه دوست و چه دشمن هرگز نمیخواهند که ما کشوری صنعتی بشویم . پر واضح است که حرکت کشور به سوی اقتصاد پویای صنعت محور ، باعث از بین رفتن بازارهای آنان میشود ، لذا با تمام توان مانع صنعتی شدن کشور ما خواهند شد.
وقتی یک صنعت میتواند تاثیر گذار باشد ، که بعنوان یک اولویت کلان در برنامه های سیاست گذاری و توسعه کشور پذیرفته شود، مانند صنعت پتروشیمی که در سنوات گذشته به عنوان اولویت برنامه های پنج ساله توسعه قبل پذیرفته شد و نهضت پالایشگاه سازی، خام فروشی نفت را تا حد قابل توجهی تنزل داد ، لذا امروزه صنعت ماشین سازی نیز باید بعنوان اولویت حساس و زیر بنای فرآیند صنعتی شدن کشور در اولویت برنامه ریزی های کلان قرار گیرد.
در دهه هفتاد ۹۰% تولید کنندگان از ماشین های پلیمری تولید داخلی استفاده میکردند ، بعنوان مثال در دهه هفتاد سالیانه نیازمند حدود ۸۰۰ دستگاه تزریق پلاستیک بودیم ،که حدوداً ۷۰۰دستگاه در ایران ساخته می شد ، ولی متاسفانه امروزه صنعت ماشین سازی پلیمری با سابقه ۶۰ ساله در ایران روی به افول گذاشته و اکثر سازندگان بنام آن روز ، تبدیل به واردکنندگان ماشین آلات چینی شده اند ، طوری که سهم سازندگان داخلی از بازار ایران از ۹۰درصد ، به ۳۰درصد رسیده است .
سهم واردات ایران در حوزه ماشین آلات صنعتی ، سالی ۵ میلیارد دلاراست و متقابلاً صادرات حداکثر ۱۰۰میلیون دلار ، یعنی کشورفقط برای واردات ماشین آلات صنعتی سالی ۵ میلیارد دلار ارز از دست میدهد ، درواقع این صنعت در سنوات اخیر ( تقریباً ۱۷ درصد ) از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است .
همه دولتها و بخشهای مختلف شعار حمایت از تولید داخلی را سر دادند ، ولی با افسوس بسیار عملاً تا بحال فقط واردکننده پرورش داده ایم. سنگ بنای قوانین از زمان قبل از انقلاب بر مبنای واردات نهاده شده و با تأسف عمیق هنوز هم قوانین ثانویه بر همان تفکر و روال واردات محوری تدوین میشود ، با کمال تأسف وزارت صمت راه رونق تولید را صرفاً از مسیر ورود ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید میداند ، این تفکر سبب شده در این سالها به غیر از معافیت های مخرب گمرکی ، تأمین مالی واردات از طریق صندوق توسعه ملی نیز ، مزید بر علت شود و درد مندی صنعت کشور را دوچندان کند.ضعف قوانین مرتبط به واردات شامل معافیت های گمرکی ( بند غ ماده ۱۱۹ قانون امورگمرکی کشور ) و نیز پایین بودن تعرفه واردات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ، اختصاص انواع ارزهای مصنوعی دولتی با عناوین مرجع ، نیمایی و غیره ، عملاً باعث شده ، رقابت سازندگان داخلی نسبت به ماشین سازان خارجی شدیداً تضعیف شود واکثر سازندگان ماشین آلات داخلی روی به واردات بیاورند و این صنعت در مرحله انقراض کامل قرار گیرد .
بر اساس آمار گمرک حدوداً ۸۰ درصد ماشین آلات وارداتی از معافیت حاصل از بند غ ماده ۱۱۹ استفاده کرده اند. در حقیقت دولت بجای پرداخت یارانه به ساخت داخل، به واردات آن یارانه پرداخت میکند و به جای حمایت از تولید داخلی ، از تولید کشورهای دیگر حمایت میکند . درنهایت با تلاش عده ای دلسوز در معاونت علمی ریاست جمهوری ودفتر ماشین آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت و کارشناسان و تشکلهای تخصصی، معافیت بند غ ماده ۱۱۹ حذف گردید ، ولی طی این مدت دوستان وارد کننده در قسمت های مختلف مدیریتی کشور به جوسازی و فرافکنی پرداخته اند ، تأثیر حذف معافیت ماده ۱۱۹ بسیار ناچیز و کمتر از ۱% در هزینه های تولید است و در قیمت تمام شده کالا و محصول نهایی در حد دهم درصد میباشد ،لازم به ذکر است حذف معافیت بعنوان ممنوعیت ورود ماشین آلات نیست ، بلکه به این معناست که اولاً کشورهای دیگر برای استفاده از بازار ایران باید عوارض آن را پرداخت کنند، دوماً اولویت استفاده از بازار داخلی با سازنده ماشین آلات داخل کشور است، سوماً مانند تمام کشورهای دنیا ماشین آلات وارداتی باید بدلیل خروج ارز به نوعی مالیات آن را بپردازند ، انتظار صنعتگران مظلوم این عرصه این است ،که حضرتعالی و همکاران ارجمندتان تحت تأثیر این هیاهو و فرافکنی های بی استدلال قرار نگیرید و این حداقل حمایت از صنعت ماشین سازی که به صورت قانون در آمده را حمایت بفرمایید.
طی نامه ای به شماره۳۴۲۸۶/۵۹۸۲۰ مورخ ۰۷/۰۳/۱۴۰۱ به امضاء و پیشنهاد سه وزیر محترم صمت ، اقتصاد و نفت و تایید و امضاء جنابعالی با موضوع اصلاح تبصره های (۱)و(۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درخواست شده ، که تعرفه ماشین آلات از ۵ درصد به ۱ درصد کاهش پیدا کند ، با این کار بازار داخلی ماشین آلات و صنایع وابسته به آن را دو دستی تقدیم تولید کنندگان خارجی خواهیم کرد. جنابعالی مستحضر هستید که تعرفه ۵% ماشین آلات ، پایین ترین تعرفه ورود ماشین آلات در تمام کشور های دنیا میباشد و تمام کشور های درحال توسعه ، اهمیت صنعت ماشین سازی را به خوبی درک کرده اند. لذا تلاش میکنند بومی سازی صنعت ماشین سازی خودرا تقویت کنند.اجرای مفاد این نامه منجر به از بین رفتن کامل صنعت ماشین سازی در کشور میشود .
جناب آقای رئیس جمهور ما کاملاً یقین داریم شخص شما با روحیه و سابقه عدالت محوری و قضایی که دارید ، تلاش خواهید کرد تا کشور درتمام شئون مستقل و قدرتمند باشد، لذا با این امید به شما مراجعه کردیم که گره از کلاف سردرگم تولید بگشاییم،خواهشمند است دستور فرمایید گروهی بابت بررسی دقیق این صنعت و فواید و مضرات این اقدام به بررسی کارشناسانه بپردازند وموضوع صنعت ماشین سازی مورد توجه خاص قرار گیرد ، قبلاً از توجه جنابعالی به بخش صنعت کشور سپاسگذاریم